بیماری خاموش

  باتوجه به سوالات دوستان در مورد گناه خودارضایی لازم دانستیم مقاله زیر را که شامل نظر اسلام در مورد این گناه و عوارض روحی، جسمی، و اجتماعی استمناء و همچنین راهکارهای عملی ترک این بیماری خاموش هست را تدارک ببینیم. امیدواریم مورد استفاده شما و دوستانتان قرار بگیره. درضمن ما را از نظرات و پیشنهادات خود محروم نسازید. هر سوالی بود درخدمتیم.

درضمن واسه اونایی که حوصله خوندن ندارن برای اینکه محروم نشن و بتونن داخل موبایل شون فایل صوتی این مقاله رو داشته باشن  تدارک لازم رو دیدیم. جهت تهیه فایل صوتی مقاله اینجا را کلیک کنید.


دین اسلام این عمل (استمنا) را خارج شدن از مرزهای انسانی می‌داند. تعبیر قرآن دراین خصوص «تجاوز» است. خداوند در سورة مبارکه مومنون ابتدا راه صحیح ارضای غریزة جنسی یعنی ازدواج را مطرح نموده سپس می‌فرماید: «فَمَن اِبتَغَی وَراءِ ذلِکَ فَأَولئِکَ هُمُ العَادون» هر کس غیر این طریق را (جهت ارضای غریزة جنسی) بکار گیرد تجاوز‌گر است. ارضای غریزه جنسی از راه غیر مشروع، گناه کبیره، تجاوز از حکم خداوند واعلان جنگ با او می‌باشد.
در روایات نیز به صراحت حکم به حرمت استمنا شده که به چند نمونه اشاره می‌شود. از امام صادق (علیه السّلام) حکم استمنا سوال شد، فرمود: «گناهی بزرگ است که خداوند در قرآن از آن نهی فرموده است» و حضرت به آیه هفت سوره مؤمنون که بیان گردید اشاره نمود سپس افزود: «کسی که مرتکب چنین علمی (استمناء) گردد، چنان است که با خود جماع کرده باشد
و نیز حضرت صادق (علیه السّلام) فرمود: «سه دسته‌اند که خداوند با ایشان سخن نمی‌گوید و به نظر رحمت به آنها نگاه نمی‌کند و پاکشان نمی‌کند و برایشان عذاب دردناکی است. یکی از آن سه دسته فردی است که به وسیله عضو خودش شهوتش را خارج کند (یعنی استمناء نماید)»

رسول خدا (ص) فرمود: «هر کس به وسیلة دستش انزالش را فراهم سازد (استمنا کند) ملعون و ازرحمت خدا دور خواهد بود

البته اگر توبه کند؛ نه تنها این گناه از پرونده اعمال او پاک می‌شود بلکه به خدا نزدیک شده وجای آن حسنات می‌نویسند.

چه کارهایی انجام دهیم تا بتوانیم استمنا را ترک کنیم؟

برای ‌اینکه شخصِ مبتلا، به نتیجه برسد وبتواند برعادت خود غلبه کند باید  به چند مطلب ‌اساسی توجّه کند.

  الف) ایمان به قابل درمان بودن: اولین قدم برای درمان این عادت، اعتقاد و ایمان به قابل درمان بودن آن و دوری ازیأس و ناامیدی است. امّا رسیدن به هدف وترک گناه نیازمند زمان، صبر وحوصله، انتخاب راه صحیح و تحمل دشواری‌ها است.
  ب) اراده: شما یک انسان صاحب اراده هستید وترک هرعادت، نیازمند به کارگرفتن اراده است و نمی‌توانید بگویید که اراده ندارم و اراده‌ام ازبین رفته است.اگر گفته شود که غلبه بر این عادت، نیاز به اراده‌ای قوی و نیرومند دارد، بایدگفت اراده همچون نهالی است که باید آنرا پرورش داد تا به مرحلة خودشکوفایی و ثمردهی برسد و با پرورش خوب، میوه خوب و فراوانی میدهد. به عبارت دیگر اراده تقویت شدنی است و با تربیت و پرورش به کنترل کامل در خواهد آمد.  اندک اندک باید مقابله با این عادت را شروع کرد تا به نتیجه نهایی و مورد رضایت خود و خداوند متعال رسید. اراده‌ی انسان هر غیرممکنی را ممکن می‌کند. چیزی در جهان قدرتمندتر از اراده‌ی انسان نیست. این یک واقعیت است. تنها مشکلی که مانع به‌کارگیری این اراده می‌شود، غبار نگاه‌های منفی و حرف‌های مأیوسانه است. باید همچون بادی تند، این غبارها را کنار زد تا قدرت واقعی اراده رخ بنمایاند

راههای تقویت اراده:

ـ داشتن نظم و برنامه و تمرکز در زندگی و انجام کارها به بهترین و زیباترین شکل و پرهیز از آشفتگی و بی‌نظمی، اراده را قوی و نیرومند می‌کند.

ـ «نه» گفتن را یاد بگیرد. به بهانه‌های مختلف و در فرصت‌های مناسب، «نه» بگویید؛ به خواسته‌های خودتان، به خواسته‌های دیگران نه بگویید؛ البته درجایی که مشکلی برای کسی ایجاد نکند. مثلاً وقتی هوس آب‌میوه کرده‌اید، به هوستان «نه» بگویید و به یک لیوان آب اکتفا کنید. یا مثلاً اگر رفیقی دارید که به ندرت با او مخالفت می‌کنید، گاهی بدون دلیل و صرفاً برای تمرینِ «نه» گفتن، در مسأله ای که مشکلی ایجاد نمی‌کند با او مخالفت بکنید. توانایی مخالفت یکی از نشانه‌های داشتن اراده‌ی نیرومند است.

ـ استمرار بر نماز اول وقت به شدت اراده را تقویت می‌کند.

ـ سحرخیزی و دوری از خواب زیاد و پرخوری برای تقویت اراده ضروری است.

ـ تقویت اراده بدون دوستی و رفاقت با افراد بااراده و موفق و پرهیز از نشست و برخاست با افراد سست عنصر، کاری سخت و ملال‌آور است.

ـ اگر احیاناً به هر دلیلی تصمیمتان شکست و مرتکب اشتباه شدید، هرگز ناامید نشوید و این شکست را مقدمه‌ی پیروزی‌های بعدی بکنید و این عقب‌ماندگی را به یک دورخیز حساب‌شده برای حمله و هجوم پرقوت تبدیل کنید.
  ج) من می‌توانم (تلقین): مهمترین و اصلیترین عاملی که افراد را در راه غلبه بر این عادت زشت کمک می کند. این است که خودشان بخواهند که به نتیجه و هدف برسند. زیرا این جملة معروف «خواستن، توانستن است» را زیاد شنیده‌ایم. این کلامِ پُرمغز و با ارزش حقیقتی است که باید آنرا به مرحله عمل درآورد.
 د) توجه به آثار منفی: وقتی که بخواهیم با عادت زشتی ستیزه کنیم ابتدا باید نتایج نامطلوب آن را در نظر مجسّم سازیم و بعد منافعی که در نتیجة ترک آن بدست می‌آوریم را در درون خود تصور کنیم و سپس مواقعی را که قربانی آن عادت شده‌ایم به خاطر بیاوریم. درنتیجه هربار که چنین نمایشی را در روح خود مشاهده می‌کنیم بر تحریک یا وسوسه (عادت زشت) غالب شده و لذّت ترک آن را در خود احساس میکنیم».
ضررهای روحی و روانی:

1. کندذهنی و اختلالهای متعدد روانی از قبیل افسردگی، اضطراب و...
2. فرد از نظر فکری، نوعی توجّه نسبتاً مداوم به موضوعات جنسی پیدا می‌کند که این امر از تفکر آزاد و تمرکز جلوگیری می‌نماید.
3. ضعف حافظه، حواس‌پرتی و ناتوانی درتمرکز فکری، منزوی شدن و گوشه‌گیری، پرخاشگری و بداخلاقی از عوارض خود ارضایی هستند.
4. از بین رفتن خلاقیتها، تواناییها و سرکوب شدن استعداد.
5. گسترش تدریجی بی‌ذوقی و بی‌نشاطی
6. یأس از زندگی و ناامیدی نسبت به آینده.
7. هوس‌باز و بی‌بند و بار شدن و اعتیاد به ارضای جنسی نامشروع.
8. بی‌احساسی، بی‌تفاوتی و کمرویی.
9. بی‌علاقگی نسبت به امور معنوی و از بین رفتن صفای دل.
10. احساس گناه، ضعف اراده، عدم اعتماد به نفس و صدها عارضه دیگر و خطرناک.

ب) ضررهای جسمانی:

1. تحریک شدید هیپوتالاموس و درنتیجه تحریک افراطی غدد جنسی که سبب پرکاری نامتناسب آنها می‌شود.

2. کاهش و تخلیه مکرر قوای جسمانی و روحی حاصل از عمل خود ارضایی به ضعف عمومی بدن و بالاخره پیری زودرس می‌انجامد.

3. یکی از عوارض این گناه کبیره این است که آلت تناسلی شخصِ مبتلا، به کرّات به حالت نعوذ درمی‌آید که این یعنی افزایش جریان خون در آلت تناسلی، مغز و مراکز حساس دیگر دچار کاهش نسبی خون می‌شوند، همچنین تخلیه‌های مکرر عصبی و عدم ارضای روحی در دراز مدت موجب ضعف عصبی و عوارض روحی میگردد.
 4. ضعف بینایی و بی‌اشتهایی و درصورت افراط، ضعف استخوانی و ناراحتیهای مفصلی از عوارض خودارضایی است. همچنین درمراحل افراطی و یا در برخی شرایط خاص مزاجی این کار به ضعف عصبی و لرزش دست و گاه به فلج شدن بعضی از اعضا منجر می‌شود و ممکن است سبب فلج تمام اعضای بدن نیز بشود.
 5. ضعف جنسی و انزال زودرس از دیگر عوارض است و بعد از ازدواج فرد را دچار مشکل ارتباطی خواهد کرد.
 6. بی‌تحرکی، تحلیل رفتن قوای جسمانی، آسیب‌پذیری در برابر بیماریها، بیماریهای مقاربتی، عقیم شدن و ناتوانی در تولید مثل، از بین رفتن شفافیت چشم، از بین رفتن نورانیت و بشّاشیت چهره و... همگی از عوارض جسمی خود ارضایی هستند.

تحقیقی در این زمینه در ایران انجام شده که مبنای آن 400 نامة رسیده از جوانان کشور به برنامه آینده‌سازان رادیو است و حاصل این پژوهش از سوی مدیریت تحقیقات و آموزش امور تربیتی وزارت آموزش و پرورش انتشار یافته است. حاصل تحقیق یاد شده نشان می‌دهد افرادی که مبتلا به استمنا می‌باشند موارد زیر را برای آثار و پیامدهای استمناء ذکر کرده‌اند.

1. ضعیف شدن چشم. 2. لاغر شدن صورت. 3. ضعف اعصاب. 4. ضعیف شدن بدن. 5. لاغر شدن بدن. 6. سرگیجه. 7. زود به زود زکام شدن. 8. کم خونی. 9. سست شدن زانو 10. سیاه شدن دور چشم. 11. ضعیف شدن حافظه. 12. زرد شدن صورت. 13. ضعیف شدن حس شنوایی. 14. جوش زدن صورت. 15. گوشه‌گیری. 16. شنیدن صدای زنگ و حالِ «وزوِز» در گوش ها. 17. ضعف ایمان. 18. بیمار شدن از نظر جسمی و روحی و... .

ج) ضررهای اجتماعی:

1. بی‌آبرویی. 2. مشکلات خانوادگی. 3. انزوای اجتماعی. 4. مشکل در دوستیابی. 5. طرد شدن در جامعه 6. از بین رفتن عشق و محبت نسبت به دیگران. 7. بزهکاری. 8. از بین رفتن عزت و پاکدامنی.9. از بین رفتن شرف. 10. بیغیرتی . 11. مشکلاتی در ازدواج از قبیل: دیر ازدواج کردن، بی‌میلی به همسر آینده، ناتوانی در مقاربت صحیح و ارضای جنسی خود و همسر، سرد بودن کانون خانواده، طلاق،  ناتوانی در مقابل حل مشکلات پس از ازدواج و قبل از آن.
12. انحطاط و انحراف فکری و عملی خود و به انحراف کشیدن دیگران بخصوص نسل جوان جامعه. 13. ایجاد خطرات اجتماعی برای خانوادة خود و نوامیس دیگران.
البته همه این عوارض برای یک نفر پیش نمی‌آید بلکه به نسبت محیط اطراف، مدت ابتلا و ... متفاوت است.

بیان این نکته ضروری است که شهوت جنسی مثل باتلاق می‌ماند یعنی اینطور نیست که انسان یک یاچند بار خودارضایی کند وخیال کند که دیگر این کار را ترک خواهد کرد؛ بلکه باهربار تکرار بیشتر غرق می‌شود و نفسش بیشتر طغیان می‌کند وترک گناه سخت‌تر می‌شود؛ پس هرچه سریعتر باید ازاین گناه توبه کند.

درمان خود ارضایی:

  1. خلوت نکردن و تنها نبودن:  سعی کنید درمکانهای خلوت نمانید و ازتنهایی اجتناب ورزید که تنهایی خود یک عامل مهم برای تحریک عمل خود ارضایی است اجتناب از تنهایی یک وسیله و ابزار مهم عمل برای عدم ارتکاب خودارضایی می باشد
  2. ذکر:  افکار جنسی را که به ذهنتان خطور میکند بلافاصله با ذکرخدا، معاد و... از ذهن خود بیرون کنید.( ذکرهایی مثل «لاحول ولاقوة الا باالله العلی العظیم»« اعوذ بالله من الشیطان الرجیم»« یادائم یاقائم» برای غلبه بر وسوسة شیطان هنگام دیدن نامحرم«یا خیرَحبیبٍ و محبوبٍ صلّ علی محمد و آلِهِ» صبح و شب 13 بار یا صد مرتبه «اللهمُ لَکَ الحَمدُ وَ اِلیکَ المُشتَکَی وَ اَنتَ المُستَعان»و سوره‌های ناس وفلق و... .
  3. اوقات فرغت: اوقات فراغت خود را با مطالعه، ورزش، زیارت، عبادت و بطور کلی با کارهای مثبت مثل گلُ کاری در باغچه، کمک به اهل خانواده، کمک به دوستان و حتی سیاه کردن صفحات کاغذ در حالیکه چیز خاصی را نمی‌نویسید (اگر هدفدار  باشد بهتر است) و... پُر کنید. اگر می‌توانید و مایلید تصمیم بگیرید که دراوقات بیکاری که احتمال بروز عمل خلافی وجود دارد یک دور از روی قرآن بنویسید و می‌توانید درآینده افتخار کنید که من یک دور از روی قرآن نوشته‌ام و سی جزء قرآن را به خط خودم دارم و در ادامه با زیباسازی صفحات آن به یک اثر جاودانه و ماندگار تبدیل کنید. مطمئن باشید با نورانیّتی که قرآن دارد و علاقه‌ای که همه ما به قرآن داریم این کار به ثمر خواهد رسید و شما را از مشکلی که دارید نجات خواهد داد.
 4. ورزش: منظور از ورزش در این‌جا، ورزشی است که بدن را به تحرّک اساسی وادار کند و باعث خستگی و عرق شود. چنین ورزشی از چند جهت از خطر ابتلا به خودارضایی پیش‌گیری می‌کند؛ اول این‌که نیرو و کالری بدن را مصرف می‌کند و دیگر انرژی و قوتی برای شهوت‌رانی باقی نمی‌ماند. دوم این‌که با پرکردن اوقات فراغت، فرد را از بیکاری دور می‌کند. سوم این‌که باعث نشاط و طراوت روحی می‌شود و اضطراب و نگرانی را کم می‌کند. چهارم این‌که با ایجاد خستگی شدید، فرد را برای داشتن یک خواب سریع و راحت و آرام و بدون وسوسه و خیالات، آماده می‌کند. پنجم این‌که صبر و استقامت فرد را بالا می‌برد و با تقویت اراده، به مقاومت در برابر هوس‌های شهوانی یاری می‌رساند.

همه‌ی این فواید، در ورزش گروهی افزایش می‌یابد. ورزش گروهی بر ورزش تکی به شدت ترجیح دارد.
 5. عریان نشدن: در حمام کاملاً عریان نشوید.؛ مگر بالضروره؛ درآن هنگام هم به آلت تناسلی دست نزنید ونگاه هم نکنید.
 6. طولانی نکردن حمام: حمام کردن را زیاد طولانی نکنید فقط درحد ضرورت در حمام بمانید و فوری و با عجله پس از نظافت خارج شوید تا وقتی برای عمل خلاف پیدا نکنید.

 7.درحمام ازگوش دادن به مناجات، تواشیح، قرآن و مداحی توسط گوشی همراه غافل نشوید.

 8. دوش آب سرد، هرموقع درحمام تحریک شدید به مدت یک یا چند دقیقه به زیرآب سرد بروید یاحداقل ازناف به پایین را با آب سرد بشویید. اگر تحریک هم نشدید هنگام خروج ازحمام دوش آب سرد بگیرید.
 9. نگاه نکردن به بدن در آیینه: هیچگاه بدن خود را بصورت برهنه درآینه نگاه نکنید

10. نگاه نکردن به عورت:  در غیر موارد ضروری (مثل طهارت) از نگاه کردن به اندام جنسی خود پرهیز کنید.
 11. استفاده نکردن از تیغ:  برای نظافت موهای بدن هرگز از تیغ و صابون (که محرک است) ‌استفاده ننموده و زود به زود به ازالة موهای بدن نپردازید بلکه بهتر است موهای بدن را با ماشین اصلاح کوتاه کنید و درصورت ضرورة به اصلاح کامل هم از داروی نظافت بهداشتی (نوره) استفاده نمایید و تا جایی که ممکن است دستگاه تناسلی خود را با آب خالی شستشو نمایید.
 12. حفظ نگاه: از نگاه کردن به مواضع جنسی و برجستگیهای بدن دیگران (حتی از روی لباس) پرهیز کنید. از نگاه کردن به فیلمهایی که تحریک جنسی ایجاد میکند دوری فرمایید.
 13. پر نبودن شکم: به هنگام خواب سعی کنید شکم شما بیش از حد پُر نباشد.
 14. ادرار قبل از خواب: قبل از خواب حتماً مثانة خود را تخلیه نمایید.
 15. افراط نکردن در نوشیدن: از نوشیدن افراطی آب و مایعات بخصوص شبها قبل از خواب دوری کنید.
 16. به رو نخوابیدن: هرگز به روی بدن نخوابید که این خود یکی از تحریک کننده‌های خطرناک است.
 17. توجه به عقوبت اخروی: از یاد خداوند متعال غافل نشوید و بر بدی گناه و عواقب دنیوی و اخروی آن توجّه کنید.

 18. توجه به ضررها: مطالعه و توجّه به ضررهای جسمانی، روحی و اجتماعی خود ارضایی لازم است. آنچه که قبل از این ذکر شد باید چندین و چندین مرتبه مطالعه و به معانی آنها توجّه جدی شود.
 19. خودسازی: ایمان مذهبی و نیروی ارادة ‌خود را تقویت کنید و سعی کنید که با خودسازی، هوای نفس خویش را کنترل نمایید که این بهترین ابزار مقابله با اعمال نامطلوب و غیرمشروع است. نماز اول وقت فراموش نشود.
 20. شرکت درمجالس مذهبی: رفتن به مساجد وانتخاب دوستان مومن وشرکت در مجالس مذهبی و مراسم دعا و توسل بسیار اساسی است.
 21. قرآن خواندن: قرآن زیاد بخوانید و در معانی آن توجّه و تدبّر و تفکر نمایید.(از روزی مثلا یک صفحه شروع کنید)
 22. روزه: روزه فراموش نشود. مثلا حداقل هفته‌ای دوروز. رسول اکرم ـ‌صلی الله علیه و آله‌ـ می‌فرماید: «ای جوانان، به شما سفارش می‌کنم ازدواج کنید و همسری برای خود برگزینید. اگر شرایط ازدواج مهیا نیست، زیاد روزه بگیرید.

 23. کنترل چشم ازصحنه‌های شهوت‌انگیز وتصاویر مبتذل جدا بپرهیزید.

 24. گوش نکردن به موسیقی‌های حرام و رقص‌آورکه قدرت اراده و کنترل انسان را ازبین می‌برد

25. استفاده کم ازغذاهایی که درافزایش شهوت جنسی موثرند؛ مثل پیاز، ریحان، خرما، زعفران، شفتالو و وماهی و ماست (برای گرم مزاجها)، مویز(برای سرد مزاجها)، تره تیزک(شاهی)، لوبیا.

خوردن قهوه جهت کاهش میل جنسی توصیه می‌شود ولی زیاده‌روی نکنید.

26. تنظیم برنامه‌ی خواب: تا کاملاً خسته نشده‌اید، به رخت‌خواب نروید. اگر به هر دلیل مجبور شدید بدون احساس شدید خواب، به رخت‌خواب بروید، حتماً یک کتاب با خود همراه داشته باشید و تا سنگین شدن پلک‌هایتان آن را مطالعه کنید. در طول روز نخوابید و خستگی روزانه‌تان را برای خواب شبانه نگه‌دارید. صبح که از خواب بیدار می‌شوید، زود از رخت‌خواب بلند شوید و در رخت‌خواب بیدار نمانید. هرگز به روی شکم نخوابید. رخت‌خوابتان نباید خیلی گرم و نرم باشد. همیشه لباس مناسب داشته باشید و هرگز عریان و نیمه‌عریان نخوابید. هرگز در اتاق تنها نخوابید، اگر به هردلیلی مجبور بودید، حتماً در اتاق را کاملاً باز بگذارید. در حد توان مستحبات دینی را هنگام خواب رعایت کنید (وضو، بررسی اعمال روز، تلاوت قرآن، ذکر گفتن، رو به قبله خوابیدن و غیره).

27. مسأله مهم و اساسی: ازدوستان منحرف بخصوص افرادی که شما را به یاد مسائل شهوانی می‌اندازند بشدت بپرهیزید وبا افرادی که پاکند رفاقت کنید.

 28.  لباس: از پوشیدن لباسهای تنگ، بدن نما و تحریک کننده و بخصوص لباس زیر تنگ و ازجنسهای زیاد نرم و زبر  بشدت بپرهیزید. لباس زیر نخی مناسب است. چند نکته: الف) ازدواج: سعی کنید به مدت مثلا چند هفته این کار را ترک کنید وبعد البته اگر امکانات زندگی فراهم است ازدواج کنید تا بعداز ازدواج دچار مشکلات کمتری شوید. عقد کردن هم میتواند در کنار عمل به سایر توصیه‌های درمانی کارساز باشد البتّه دوران عقد نباید طولانی شود. ب) توجه به پیشرفت کار: به پیشرفت کار خود توجّه جدی داشته باشید و هرتعداد از دفعات خودارضایی شما که کم می‌شود آنرا دردفتری بصورت رمزی (که کسی متوجه نشود) بنویسید و مرتباً این پیشرفتها و یادداشتها را مرور نمایید.

ج)نماز اول وقت را فراموش نکنید؛ امام زمان (ع) می‌فرمایند:" هیچ چیز همانند نماز بینی شیطان را به خاک نمی‌مالد."

درضمن هر موقع شیطان سراغتان آمد ونفستان طغیان کرد کارهای زیر را به ترتیب تا آرام شدن نفستان انجام دهید:

الف: استفاده ازکش دورمچ دست(کش شوک) به همراه ذکر: «یک عدد کش لاستیکی نازک همانند آنچه که دور بسته‌های پول میاندازند به مچ دست خود داشته باشید البته نباید تنگ باشد وآنقدر هم گشاد نباشد که از دست خود به خودی خارج شود. (این کش تا زمانی که برعادت خود غلبه می‌کنید به‌طور مخفی یا غیرمخفی برمچ شما باشد.) و هرگاه میل به عادت خودارضایی پیدا کردید آن را بکشید و رها کنید که دست شما دچار درد و ناراحتی بشود و آنقدر این کار را تکرار کنید که نفس شما را از ارتکاب عمل برحذر دارد و رها سازد این عمل (تنبیه) یکی از بهترین راههای مبارزه با خودارضایی است و حتما باید به آن عمل نمایید تا به نتیجة مطلوب دست یابید.

ب:وضوگرفتن.

ج: خواندن دو رکعت نماز مستحبی و دادن ثواب آن به حضرت زهرا سلام الله علیها.

د: قرآن خواندن

و: به بیرون رفته و قدم زدن( البته بهتر است با دوستی که شما را به یادخدا می‌اندازد باشد)؛ اگر تنها هستید به زیارت آل‌یس، دعای فرج(الهی عظم‌البلاء{البته با توجه به معنا وباحضور قلب گوش کنید.} می‌توانید ازهر تواشیح، مداحی، مناجات، زیارتنامه، که ازگوش کردنشان احساس آرامش به شما می‌دهد استفاده کنید.
ه) تنبیه:
هنگامی که قدم میزنیدبرای ازبین رفتن تحریکات جنسی، از کش شوک با چاشنی ذکر استفاده کنید.
جهت ومشاهده داستان تلخ جوانی که هشت سال مبتلا به این گناه بود و درنهایت سرانجام کارش به کجا رسید به مقاله "باتلاق شهوت" مراجعه کنید.

منابع: کتاب مشکلات جنسی جوانان، نوشته آیت الله مکارم شیرازی(دامت برکاته) -

نرم‌افزار «پاسخ»،مرکزمطالعات وپاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم

وب سایت h-shad.ir

شماره سامنانه پیامکی جهت ارسال سوال و دریافت پاسخ: 30009900090568

التماس دعا/موفق باشید.